Hvis du er selvstændig, eller du deltager i et arrangement, er “small talk” en integreret del af din succes. Uanset om du er i et professionelt netværk, eller taler med en ny kunde, skal du være i stand til at bygge et forhold med uformelle samtaler.
Small talk er et let samtaleemne. Det bruges almindeligt, når du taler til en person, du ikke kender ret godt, på iværksætternetværk og til sociale arrangementer.
Der er fire strategier, der hjælper dig med at lave små samtaler i enhver situation.
Først skal du stille åbne spørgsmål. De fleste mennesker nyder at snakke om sig selv – Åbne spørgsmål genererer en interessant, dynamisk samtale og opmuntrer den person, du taler med, til at åbne op.
Anden strategi er at udøve aktiv lytning. Du vil skabe stærkere forbindelser ved at være opmærksom, da den anden person vil mærke, hvor engageret du er. Derudover er det meget nemmere at stille relevante spørgsmål og huske detaljer, hvis du ikke kun lytter med det ene øre.
Tredje strategi er at fjerne din telefon. Vi har tendens til at trække vores telefoner ud, når vi føler os utilpas eller akavede i sociale situationer, men intet vil sabotere din konversationsindsats hurtigere. Få mennesker vil nærme dig, hvis du stirrer ned i din telefon, og du sender et signal til alle, du allerede taler med, om at du ikke er interesseret.
Fjerde strategi er at vise din entusiasme. Small talk er ikke altid den mest stressfri aktivitet, men hvis du går ind til det med den rigtige holdning, kan du faktisk have det sjovt. Betragt disse samtaler som muligheder for at lære mere om andre mennesker, som er i dit forretningsnetværk . Du ved aldrig hvem du møder, eller hvad de vil dele med dig, så omfavn chancen – det kan blive en fantastisk samtale.
1) Sted
Snak om dine omgivelser. Befinder du dig i et smukt hotel, hjem eller konferenceområde? Er byen specielt smuk? Har du for nyligt besøgt et flot sted i nærheden?
2) Underholdning
Tal om hvad du har nydt på det seneste, og hvad der er på din liste. Det kan omfatte et program på Netflix, den sidste film du har set, de bøger du læser, podcasts du streamer osv.
3) Mad
Maden er et af de bedste small talk-emner, da næsten alle elsker at spise. Spørg ind til hvilke restauranter, de vil anbefale, og retterne du bør bestille. Hvis de ikke spiser ud ofte, så spørg hvilke retter de gerne vil lave hjemme. Beskriv et kommende scenarie og få deres mening om, hvad du skal medbringe eller lave af mad. For eksempel: “Jeg er ansvarlig for dessert til en fest. Der kommer 10 mennesker – to veganere, en person med en nøddeallergi og en anden, der ikke spiser gluten. Hvad vil du foreslå? “
4) Hobbyer
Dyk ned ind i den anden persons lidenskaber. De vil være begejstrede for at tale om, hvad de elsker, og du får chancen for at relatere til dem på et dybere niveau.
Spørg, hvad de laver i deres fritid, hvilke aktiviteter de deltager i, når de ikke arbejder, og hvad de gerne vil prøve.
5) Arbejde
Arbejde er et rigtig godt small talk emne, fordi de fleste mennesker har noget at fortælle om.
I stedet for at stille generiske spørgsmål, såsom “Hvor arbejder du?”, “Hvor længe har du arbejdet der?” og “Kan du lide det?”, brug da i stedet noget interessant og uventet, såsom:
6) Vejret
Vejret er det ultimative samtaletema. Det er typisk ikke den mest interessante samtalestarter, men med en lille kreativ vinkel kan du antænde nogle engagerende samtaler.
Spørg til den anden persons planer med hensyn til vejret (for eksempel, hvis det regner, skal de så blive hjemme og se film? Hvis det er solrigt, skal de så grille, lave noget udendørs, gå på vandreture, spise aftensmad i haven osv.)
Du kan også snakke om deres foretrukne vejrtype, og hvorfor de kan lide det. Dette bliver ofte til en samtale om deres personlighed, hvilket kan være både sjovt og interessant.
Få dem til at tale om vejret i deres hjemby. Er det anderledes end hvor de bor nu? Det samme? Hvilken slags vejr nyder de mere? Hvis de kunne vælge at bo hvor som helst, udelukkende baseret på klimaet, hvor ville de så bo?
Selvom hver situation er forskellig, er der fem små samtaleemner, det nok er bedst at undgå, når du prøver at udvikle din organisation ved at netværke. Den anden person kan føle sig utilpas ved at diskutere disse emner – især hvis I ikke er enige:
De fleste mennesker bliver nervøse, når de skal tale med fremmede, også selvom de er ret karismatiske og selvsikre.
Men husk, at så længe den anden person taler, behøver du ikke sige noget ud over “mhm”, “fortæl mig mere” og “interessant”.
Det er langt lettere end at forsøge at underholde dem med dine egne historier.
Stil ikke bare ét spørgsmål. Når den anden person er færdig med sit svar, stil da et opfølgende spørgsmål. Dette mindsker risikoen for, at de vil se dig som en, der udspørger eller interviewer dem.
Hvis du f.eks. siger “Hvor er du fra?”, og de svarer “København”, kan du spørge: “Hvorfor flyttede du?”, “Hvad er den største lighed mellem København og her?”, ” Hvis jeg tager til København, hvad må jeg så absolut ikke gå glip af?”
Dit fysiske miljø er også altid en sikker løsning. Kig rundt efter noget, der er værd at kommentere – arkitekturen, et interessant kunstværk, sangen der spiller i baggrunden osv.
Den anden persons tøj kan også fungere som en samtalestarter. Giv komplimenter, såsom: “Dine sko er ret unikke. Hvor har du dem fra?”, og ”Jeg kan godt lide din skjorte. Hvilket mærke er det?“
Det er ligegyldigt, hvis du ikke mestrer small talk. Men med øvelse og de rigtige strategier kan du forbedre dig og bruge small talk til at udbygge dit sociale netværk. Det er en færdighed ligesom enhver anden.
1) Se efter muligheder for at small talke
Jo oftere du gør det, des mere tilpas bliver du. Du vil også hurtigt lære, hvilke emner der genererer de bedste samtaler, hvordan man måler personens humør og personlighed gennem deres kropssprog og toneleje, hvornår de skal til at skifte emne samt tegn på at en samtale bør afsluttes.
For at reducere din nervøsitet bør du øve din lille snak i et nemt miljø. Gå til en afslappet netværksbegivenhed i en anden branche, deltag i et møde eller spørg dine venner, om de vil tage dig med til deres arbejdsbegivenheder.
Du kan også “træne” ved at tale med fremmede, når du er rundt omkring – bare sørg for at du ikke fremtvinger en samtale med folk, som ikke er interesserede.
2) Tal med en ven.
Ville du være nervøs, hvis du havde en samtale med en person, du kendte rigtig godt? Sikkert ikke. Hvis du har brug for et hurtigt trick til at afbøde din angst, så kan du tale med den anden person som om vedkommende var en god ven. Som en ekstra fordel vil dette mentale skift få dig til at virke varmere og venligere.
3) Hav et mål.
At have et mål kan gøre small talk mere meningsfyldt. For eksempel kan du forpligte dig til at møde fire personer til en begivenhed eller udveksle kontaktoplysninger med to andre fagfolk, når du deltager i et netværksarrangement indenfor dit felt.
Når du har et konkret mål, vil du føle dig målrettet og fokuseret. Dette giver dig også mulighed for objektivt at måle din succes.
TBA denmark | Havnegade 29 | 5000 Odense C | Tlf: 21 15 75 08 | fp@tbadenmark.dk | CVR. nr.: 34 98 63 47